Wednesday, January 11, 2012

gejala stress!! .. sakit gigi~~

assalamualaikum w.b.t..
moning followers!!  ..


harini just nk share sumting.. about stress!! huhu..
Berpunca dari stress dan penyakit2 yg boleh timbul akibat dari stress~ ( biasalah.. manusia mana yg x stress kan.. heee#

jom.. check it out!!


Sakit kepala serta migrain
Daya tahan tubuh manusia boleh  menurun kerana stres dan mendorong kepada penyebab migrain  menurut Todd Schwedt, MD, Penyelidik dari  pusat sakit kepala di Washington University.Bagi  menghindarinya, pastikan jadual pemakanan  dan waktu tidur adalah dalam  terkawal.

Penyebab krem
Ketidakseimbangan hormon di waktu stres boleh  mengakibatkan krem yang sangat menyakitkan, terutama pada wanita.  di waktu begini , risiko mengalami krem 2 kali lebih besar kerena aktiviti saraf simpatis adalah lebih tinggi. Bersukan adalah langkah penyelesaian yang terbaik.

Mimpi aneh
Mimpi biasanya adalah hal positif  kerana anda akan merasa lebih baik setelah bangun. Namun, ketika anda stress anda sering terbangun dari tidur sehingga proses bermimpi agak terganggu. Mimpi buruk atau menyeramkan boleh terjadi di antaranya . Anda dapat mengurangkan  risiko ini dengan mempraktikan  tidur yang baik dan tidak minum kopi sebelum tidur.


Gusi berdarah 
Orang yang stress lebih berisiko mengalami gusi berdarah. Pelepasan banyak hormon stress yang disebut cortisol melemahkan sistem kekebalan tubuh sehingga bakteria mudah menyerang gusi. Jagalah kebersihan gigi dengan tetap menggosok gigi secara teratur, walaupun ketika anda sedang stress.

Jerawat 
Stress membuat ketidakseimbangan hormon yang memdorong peratus kemungkinan timbulnya jerawat. Anda perlu menjaga kebersihan kulit untuk mencegah infeksi sekunder.


Keinginan kepada  makanan  manis 
Stress dapat membuat orang menjadi suka makan kepada manisan. Hati-hati bila Anda memiliki penyakit diabetes.

Kulit gatal 
Orang yang stress dua kali lebih berisiko mengalami gatal-gatal di kulit dan terkena dermatitis, eksim atau psoriasis yang lebih parah. 

Alergi yang parah 
Hormon stres memicu produksi IgE, protein yang menyebabkan reaksi alergi. 

Sakit perut 
Kecemasan dan stress dapat menyebabkan peningkatan kesakitan pada alteri , sakit kepala dan punggung serta dapat menyebabkan insomnia. Kenaikan hormon stress dapat merangang kepada sakit migrin yang melampau. 





# baru pulang dr berjumpa dr gigi awal pagi td, kesan nya?? haaa.. kena cabut gak gigi bungsu aku ni... sedihnyaa.. daa r bongsu..baru lahir.  plg kecik.. heeee.. ( takut sebenarnya.. heee.. dr pesan.. jgn terlalu stres.. nanti gigi2 awak berpotensi menjadi lebih sakit .. huuu.. tu yg terupdate entry kali ni.. adioss!!
  # ptt r rum8 gatal-gatal  ri tu.. awak stress ekk.. heee~~ 

3 comments: