Sunday, December 18, 2011

alam yang pasti ~~

Assalamualaikum w.b.t..

salam sejahtera kepada anda2 di luar sana ...
sihat?? sejuk?? seram??  terasa suasana dingin embun menyelubungi rongga2 udara .. padat menembusi rusuk tulang terdalam .. huuuu..

entry kali nij ust nk share sumtin.. maybe nasihat.. maybe sedikit tazkirah.. maybe utk muhasabah diri .. or anything else yg u oll pikir seuai laaa... heeee...

alam yang pasti utk kita nanti..



           Sebut jew pasal kubur.. apa yg korang terus fikir??? msti kita terfikir sumtin kan.. lagi kalu waktu2 malam  mcm ni.. keterpaksaan plak jalan kaki melewati kawasan ini .. dan2 plak  anjing  sibuk nk menyalak2 time tu.. .. huuu....takut  ..  rite2??   sbb keadaan kubur jew ni, wat kita jd seram  dah..  minda dan perasaan kita yang mana dari kecil lagi sudah diseru dengan ketakutan / keseraman kawasan  kubur.. huhu..kita  lihat aja cerita-cerita yang menggambarkan kewujudan hantu.. pastinya berkaitan dengan kubur kan .. ( ni aku fokus kat cter melayu ekk)..

            sedar x korang ( kesedaran utk aku jugak ) satu hari nanti.. kita akan menjadi penghuni tetap tempat ini?? tmpt yg kt takuti inilah yang akan menjadi rumah abadi utk kt nanti.. dalam menanti hari kebangkitan..
apa yg berlainan cuma masa, tarikh dan kawasan jew antara kita semua.. bayangkan.. kehidupan di dalam  seorang diri.. terbenam dalam.. sunyi sepi.. sempit.. tanpa ada cahaya menembusi. tiada siang, hanya malam menyelubungi . ditemani cacing-cacing serta ulat yang begitu rakus  meratah setiah inci diri ini..   ... astaghfirullahalazim..





Maka beruntung lah mereka yang berusaha membawa bekalan  utuk dirinya kelak..kerana apabila mati seseorang itu dari dunia.. maka terputuslah tulisan amalan dan pahalanyaa kecuali 3 pekara  yang akan mengiriginyaa iaitu .ilmu memberi kepada yang berfaedah, sedekah dan amal jariahnya serta..  doa dari anak2 yang soleh.


" Sesungguhnya kita milik Allah, dan kepada NYA kita kembali "


kalaulah ditakdirkan mlm ini adalah malam terakhir utk kita.. agak2.. dah bersediakah kita untuk untuk berdepan dengan malaikat Allah.
 Perbanyakan lah istghfar dan memohon taubat kepadaNYA..

wallahualam..
" " S

3 comments:

  1. salam. hai ? blog yang simple tapi penuh dengan imformasi berguna. meh lah join blog kita yag baru taw? kat kehidupanakudiduniawi.blogspot.com. jempot lah follow ekyn .

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..pertama kali cik ungu datang blog ni..waa,entry semua berguna dan best2...selamat berblogging ya..btw,cik ungu suka gila ayat di sidebar anda, impian membina masa hadapan tu..:)

    ReplyDelete
  3. kalu suka?? kasi like laaaa.. heee.. blh jew kalu nk copy.. heee~~

    ReplyDelete